Inhoud - Cursus Gesprekstechnieken
De cursus Gesprekstechnieken bestaat uit de volgende 6 modules:
Module 1 – Basisvaardigheden
Basisvaardigheden van gesprekstechnieken zijn de belangrijkste vaardigheden om een sterk fundament te leggen voor een goede gespreksvoering. In deze eerste module ga je terug naar de basis die je nodig hebt om een goed en soepel lopend gesprek te kunnen voeren. Daar heb je allereerst zelfvertrouwen voor nodig. Dus wordt dieper ingegaan op het begrip zelfvertrouwen: wat is zelfvertrouwen? En hoe groot is jouw zelfvertrouwen? Op welke manieren kun je jouw zelfvertrouwen vergroten? Ook wordt dieper ingegaan op afwijzing en de angst voor afwijzing. De verschillende gespreksfases worden duidelijk uitgelegd. Er worden tips en trucs aangeboden om op een eenvoudige manier deze fases te doorlopen. Als laatste wordt uitleg gegeven over het nut en belang van afscheid nemen en hoe je dit op verschillende manieren kunt aanpakken. Ook leer je hoe je een vervolgafspraak kunt maken.
Module 2 – Communicatie deel 1
Deze module gaat vooral over communicatie. Waarom communiceren we? Wat willen we bereiken door te communiceren? Bij communiceren zenden en ontvangen we boodschappen, maar soms gaat er in dit proces iets fout. We vatten de boodschap van de ander verkeerd op, begrijpen niet wat de ander bedoelt of we reageren op een niet-wenselijke manier. Er zijn dan obstakels in de communicatie. Je leert welke obstakels er bestaan, hoe je ze herkent en hoe je ze kunt proberen te voorkomen. Communiceren doe je natuurlijk met woorden, maar vooral met ondersteunende gebaren en lichaamstaal. Je gaat je in deze module dus ook verdiepen in de wereld van verbale en non-verbale communicatie.
Module 3 – Communicatie deel 2
In module 3 verdiep je je verder in het communiceren. Het belang van goed luisteren wordt uitgelegd en je krijgt manieren aangereikt om dit op de juiste manier te doen. Ook komt het stellen van vragen aan bod. De juiste vragen stellen is een kunst en het is daarom van belang hier uitgebreid aandacht aan te besteden. Er zijn ezelsbruggetjes die je kunt gebruiken om dit proces van luisteren en vragen stellen onder de knie te krijgen. Deze ezelsbruggetjes worden duidelijk toegelicht. Wil je een goede verbinding met je gesprekspartner maken, dan kun je dat bevorderen door de emoties van de ander te spiegelen. De ander voelt zich hierdoor begrepen en zal zich meer openstellen. Als laatste wordt in deze module aandacht besteedt aan het begrip metataal.
Module 4 - Gespreksmethodieken
Een compliment aannemen is soms ongemakkelijk. We kunnen bijna beter omgaan met commentaar. Negatieve feedback ontvangen is niet leuk, maar positieve feedback heeft vaak als resultaat dat je je geen houding weet te geven, dat je niet weet hoe je je moet gedragen. Je leert in deze module hoe je om kunt gaan met het ontvangen van positieve en negatieve feedback. Daarbij wordt uiteraard uitgelegd hoe je het best negatieve feedback kunt geven zonder in een nare situatie te belanden met je gesprekspartner. We komen ook terug op het zenden en ontvangen van boodschappen. Met name op de obstakels, ook wel ruis genoemd, die kunnen ontstaan en hoe je die kunt proberen te voorkomen.
Module 5 - Zelfinzicht
Om duidelijk te maken wat je wilt van een ander, zul je zelf duidelijk voor ogen moeten hebben wat jouw doel is. Met behulp van een mindmap breng je jouw doelen in kaart. Ben je assertief, dus geef je duidelijk aan wat je wilt en verwacht van een ander? Ben je sub-assertief en durf je niet voor jouw mening en wensen uit te komen? Of heb je juist een (te) agressieve houding waarmee je jouw boodschap doordrukt? In deze module ga je onderzoeken welke houdingen en communicatiestijlen er zijn en hoe je daarmee om kunt gaan. Ook duiken we even in de sociale media en in de internettaal. Deze zijn niet meer weg te denken uit onze huidige communicatiemaatschappij.
Module 6 - Gespreksmodellen
Je bent bij de laatste module aangekomen. Goed gedaan! Nu is het tijd voor de specifieke gespreksvormen. We behandelen de lastigste gespreksvormen. Dit zijn het Slechtnieuwsgesprek, Disciplinegesprek, Weerstandgesprek en Hulpverlenend gesprek. Ook behandelen we het spreken voor een groep, omdat de meeste mensen dit niet prettig vinden om te doen. Je gaat leren om deze gesprekken in fases te voeren. Daarbij worden de valkuilen blootgelegd, zodat je hier tijdens een lastig gesprek alert op kunt zijn.